perjantai 25. lokakuuta 2013

Maria Brandelin koulutus

Viikonloppuna huipentui vuoden rahankeruu ja ideointi aivan mahtavaan Maria Brandelin koulutukseen. Kiitos mahdollisuudesta osallistua! :)

Tässä on alla jotain muistiinpanoja koulutuksesta, ja kuten aina todettu, myös nämä muistiinpanot on tehty mun ymmärrykseni valossa eli eivät välttämättä ole niinkuin kouluttaja oli ne tarkoittanut. Tällä kertaa opetuskieli englanti vielä häiritsi kuullun ymmärtämistä. :) Suluissa on omia pohdintoja. Koulutuksessa olleet, laittakaa yksärillä korjaus- tai lisäysehdotuksia. :)

Maria piti alkuun teorialuennon Kennelpiirillä.

- Koira ja ohjaaja ovat tiimi. Ohjaajan kunnianhimoisuuden noustessa tiimihenki usein katoaa. Kilpailu tulisi nähdä koiran osaamistason testaamisena, (ei ohjaajan himoitsemien tittelien keräämistapana.)
- Suunnittele treenit ja näe vaivaa, jotta saat koirasi tekemään niin hyvin kuin mahdollista.
- Treeni on peliä. Opeta koira haluamaan pelata kanssasi.

Treenaaminen kohti kilpailuja kulkee vaiheittain:
1) perustaitojen kehittäminen/parantaminen (yhteistyö, psyykkiset ja fyysiset valmiudet jne)
2) liikkeiden osa-alueet, harjoitukset
3) liikkeiden ketjuttaminen, palkkaamattomuus
4) kisanomainen treenaaminen

Tavoitteita:
- balanssi - koira motivoitunut ja innostunut, mutta keskittynyt, ei keitä yli

1) Perustaitojen kehittäminen
- Esim. noudon voi leluilla treenata hyvälle mallille, kunnes vaihtaa noutokapulan tilalle
--- nopea lelun nosto
--- nopea käännös takaisin kohti ohjaajaa
---- treenataan näitä kahden lelun leikillä (heitetään toinen lelu, koira saa hakea sen, palatessa iskee kiinni ohjaajan kädessä olevaan leluun)
---- leikin avulla työstetään koiran vauhtia, voimaa, lihaksia ja kehonhallintaa sekä ASENNETTA

2) Liikkeiden osa-alueet
- Jokainen tokoliike pilkotaan pieniin osa-alueisiin, jotka treenataan erillisinä harjoitteina varmoiksi ja ketjutetaan kokonaisiksi suorituksiksi
- esim. seuruussa voi ottaa treenin kohteeksi pelkät käännökset, pyöriä ympäri molempiin suuntiin niin että koira saa harjoitella paikan, katsekontaktin pitoa ja takaosan käyttämistä

3) Liikkeiden ketjuttaminen
- Palkkaamattomuustreeneillä opetetaan koiraa tekemään kauemmin ja kauemmin töitä hyvällä asenteella palkan eteen
- Ketjuttamalla: esim. seuraamista-nenäkosketus-luoksetulo-palkka
--- jos ketjuttamistreenissä koira tekee virheitä, laita ne mieleen, älä puutu tässä treenissä vaan treenaa erillisinä harjoitteina yksittäiset osaset varmoiksi, ennenkuin ketjutat taas (Kuinka usein sitä kuitenkin puuttuu niihin koiran tekemiin virheisiin, vaikka eivät edes olisi sen treenin kriteerinä!)
--- ketjuttamistreenejä voi tehdä, jos koira osaa parikin asiaa (käytä mielikuvistusta!)

4) Kisanomaiset treenit
4.1) Liikkeiden alut
4.2) Liikkurointi
- kovaääninen/hidas/virheitä tekevä liikkuri
4.3) Liikkeiden välit (kisanomainen palkkaus)
4.4) Ympäristö
- Mieti mitä kaikkia erilaisia häiriöitä / tilanteita kisoissa voi tulla vastaan. Opeta koira rakastamaan kilpailutilanteita! Ota häiriöt mukaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa koiran koulutusta.
--- koira juoksee lujaa kohti yleisöä (lelu aivan ihmisporukan lähellä, lähetys kauempaa lelulle)
--- joku kuuluttaa (toko tunnetuksi kun puistossa kuulutat kun kaveri treenaa ;))
--- ihmiset taputtavat
--- ihmiset kävelevät ohi

Treenien suunnittelu:
1) Mieti mitä haluat treeneiltä? Tavoitteenasettelu
2) Pilko suoritus pieniin osiin
3) Opeta koiralle yksi suorituksen osanen kerrallaan
4) Yhdistä osat kokonaisuudeksi
5) Käytä aktiivisia ja passiivisia palkkioita (koira liikkeessä/paikallaan)

Suunnittele treenit niin, että koiraa saa hyviä kokemuksia. Riittävän helppoja treenejä vieraassa paikassa.

Tarkkaile koiraa suorituksen aikana / videota hyväksi käyttäen:
- tekikö koira hyvää työtä?
- millainen on kokonaiskuva?
- mitä yksityiskohtia pitää hioa?
- Mitä teen seuraavaksi?

Kun koira osaa, laita se osaamaan vielä paremmin!
- ylitreenaa (esim. paikkamakuu, pidempi aika)
- häiriötreenaa
--- Maria näytti videon kaukojen treenaamisesta, jossa muutaman metrin päässä koiran edessä oli meluavia ihmisiä, Maria käskytti kaukovaihdot sanallisesti koiran takana seisten

Sitten käytännön osuuksiin:

KOIRAN ONNISTUESSA
- anna merkki (naksautus, merkkisana esim. jes, zip, zup)
- aidosti iloiset kehut! Palkkaa niin että koira oikeasti palkkaantuu!

VIRHEEN SATTUESSA
- merkkisana (esim. oho, ups, auts) - huomauta koiralle ystävällisesti
- mahdollisuus jatkaa ko suoritusta keskeytyy hetkeksi (mutta esim. paikkamakuussa ei kannata ottaa koiraa pois ja aloittaa tekemistä uudelleen, ettei koira opi että virheen sattuessa pitää poistua - eli mieti kulloiseenkin liikkeeseen sopiva keino!)
- älä paineista koiraa!


TUNNARI
Alkeisopetus:
- Opeta koira aloittamaan työskentely aina määrätystä kohtaa; tunnaririvistön vasemmalta/oikealta laidalta, ympyrän etulaidasta
- Ole tunnarin alkeisopetuksessa lähellä kapuloita, jotta pystyt tarkkailemaan koiran työskentelyä ja tarvittaessa puuttumaan siihen
- Jos koira tekee tunnarilla virheen, sano merkkisana (esim. ups, oho, auts, oijoi) ja ota koira ystävällisesti pois. Koira saa pitää pienen tauon, saa rapsutuksia, ja pääsee sitten yrittämään uudelleen. Älä luo koiralle painetta! 
-- virheitä:
--- koira katsoo sinuun haistellessaan kapuloilla
--- koira maistelee kapuloita
--- koira ei aloita tunnaririvistöllä reunalta vaan keskeltä
--- koira nostaa kuonon ylös kapuloilta
--- koira menee oman yli
--- koira koskee tunnareita tassullaan
- ohjaajan hiljaa oleminen = kaikki hyvin
- Maria opetti myös kevyen nenäkosketuksen tunnarille, eli siinä koira alkuun opetetaan ilmaisemaan oma kapula pysähtymällä ja painamalla nenä kevyesti kapulaan

Vauhdin kasvattaminen
- paluuvauhti: koira jätetään parin metrin päähän tunnareista, ohjaaja peruuttaa 30m päähän. Koira lähetetään tunnarikapuloille ja palkataan paluu vauhtipalkalla. Voi aloittaa treenaamisen myös pelkällä koiran mielentilan treenaamisella: koira lähetetään syömään makupaloja jotka aseteltu parin metrin päähän maahan (rauhoittava vaikutus), siitä koira takaisin luokse vauhtipalkalle

ASENNE
- Koiran pitäisi oppia olemaan se, joka aktivoi ohjaajaa eikä päinvastoin. Muista: mitä enemmän sinä teet töitä, sitä vähemmän koira tekee.
--- jos koira ei tee jotain ---> tylsyyttä seuraa, jos koira tekee ---> huippukivaa!
--- aluksi opetetaan koiralle, että jos se ei huolehdi kontaktista ohjaajaan, se menettää mahdollisuuden palkkaan. Esim. Koira pyydetään perusasentoon. Avustaja luo häiriötä (esim. kutsuu koiraa pois). Jos koira menee ansaan ja poistuu ohjaajan luo kutsuttaessa, avustaja vetää koiran hihnassa pois, ohjaaja leikkii ja iloitsee lelun kanssa ja koira joutuu vain katsomaan sivusta. Vasta kun koira tavoittelee kovasti kohti ohjaajaa, se saa mahdollisuuden uuteen yritykseen.
--- ohjaaja lähtee kävelemään. Kun koira tulee hänen sivulleen, siitä iloinen palkkaus. (Sivulletulon kriteeri ei välttämättä aluksi voi olla kovin tiukka.)
- Jos koira on hidas, nappaa palkka (lelu, nami) sen nenän edestä pois. Vaikutusta voi tehostaa koiran mukaan esim. lällättämällä lelun kanssa.

LEIKKEJÄ
- Patoamisleikit: käänteisesti ketjuttamalla opetetaan yy-kaa-koo-jes--- koira saa iskeä leluun kiinni. Jos koira meinaa karata lelulle ilman lupaa, lelu suojataan, ei kielletä koska ei haluta lannistaa koiran halua ottaa lelu. Pidennetään patoamisaikaa ja -matkaa. (Toimiiko silmää käyttäville koirille? Taon kanssa tein tätä, kunnes se muuttui niin maanisen näköiseksi eikä meinannut pystyä vapautumaan lelulle, ja tämän jälkeen aijasi alastulokontaktillekin että mietin teenkö tätä enää)
- Lelun vaihto: kaksi samanlaista lelua käsissä. Koira iskee toiseen --- jes! ja vetoleikkiä --- muututaan passiivikeksi --- näytä koiralle toista lelua --- kun koira vaihtaa tähän --- jes! ja vetoleikkiä. (Lelun arvo kasvaa, tulee voimaa lisää, treenaus tavallaan vaihtokaupan tekemistä...)
- Lelun nopea nostaminen ja nopea palauttaminen ohjaajalle: pidä koiraa pannasta kiinni --- heitä lelu --- vapauta koira lelulle --- kun koira nappaa lelun - jes! --- ja koira houkutellaan palaamaan mahdollisimman nopeasti takaisin luoksesi kädessäsi olevalle toiselle lelulle. Tarvittaessa, jos koira ei tee tiukkaa kurvia lelun napatessaan, siirry pari metriä vasemmalle (/oikealle)

KUUNTELUHARJOITTELUA
- Koiraa hetsataan lelulla. Saa iskeä leluun tietyllä sanalla (esim. vapaa). Sanotaan aluksi häiriösanoja: pappa, valta, laama jne. Pitää malttaa kuunnella oikea sana.
- Koira laitetaan istumaan. Viedään tai heitetään lelu sen eteen, taakse ja molemmille sivuille. Saa ottaa sen lelun, mikä suunta sanotaan. Maria opettaa koiralle erillisen sanan, jolla saa ottaa koiran takana olevan lelun (Out). Muita sanoja voivat olla esim. Tässä (koiran edessä oleva lelu), Vasen ja Oikea. Jos koira menee väärälle lelulle, appari estää sitä saamasta lelua esim. astumalla lelun päälle. Älä huomauta koiralle voimakkaasti, koska halutaan että koira uskaltaa yrittää.
- ÄLÄ käytä vartaloapuja kuunteluharjoitteluissa!

LUOKSETULO JA LUOKSETULON STOPPI
- jos koira ei luoksetulon jätössä toimi oikein esim. nuuhkii tai vinkuu, älä kutsu sitä luoksesi
- rakenna itseäsi kohti juoksemisesta vahva positiivinen tunnekokemus koiralle (paljon onnistumisia, paljon nopeita luoksetuloja, palkkaus eri kohdista ja eri tyyleillä, koira jätetään luoksetulon alkuun korkeassa vireessä jne)
--- alkuun vauhtia tehdään pitkien luoksetulomatkojen kautta, sitten...
--- opeta koira juoksemaan läheltäkin lujaa
- jos koira tulee huonolla vauhdilla, käännä sille selkäsi ja lähde kävelemään pois lelun kanssa lällätellen, ts. koira tuli niin hitaasti että menetti mahdollisuuden palkkaan.
- älä koskaan pysäytä koiraa luoksetulossa, jos se yhtään ennakoi pysäytystä
- Pysäytyskäsky tarkoittaa pysähdy HETI!
--- opeta aluksi lyhyemmältä matkalta, lähellä seisten, sitten kasvata matkaa
- Koiran reaktio nopeammaksi käskysanaan saadaan nopeammaksi takapalkkaa käyttäen niin, että työstetään takapalkalle kääntyminen nopeammaksi. Koiraa kutsutaan luokse, vapautetaan luoksetulosta suoraan takapalkalle (esim. edellämainitulla Out-sanalla). Appari juoksee koiran kanssa kilpaa takapalkalle. Voi olla, että koira täytyy opettaa kilpailemaan apparia vastaan (opettaa että saa juosta kilpaa)
- Marialla useita tapoja opettaa luoksetulon stoppi, esim. isoa kosketusalustaa käyttäen: koira opetetaan iskemään etutassunsa alustalle ja pysähtymään siihen. Koira ei saa koskaan oma-aloitteisesti pysähtyä tälle targetille vaan ainoastaan ohjaajan käskystä. Targetille meno opetetaan tarjoamisen kautta, palkkaustyylejä: passiivinen palkka, käänteinen houkuttelu (jähmettää koiraa) tai palkka koiran takaa. Koira ei saa koskaan hakea alustaa katseella. Jos stoppia ei tule, koira juoksee alustan läpi.

KÄÄNTEINEN HOUKUTTELU = Opposite luring
- Opetetaan koiraa luopumaan kämmenellä olevasta namista. Koira saa ottaa namin vasta vapautussanalla. Kriteeri: koira ei saa kääntää päätä/etuosaansa poispäin namista ts. väistää sitä vaan pitää pystyä olemaan paikoillaan.
- tällä saadaan esim. koiran mielentilaa muutettua suorittevana olevalle liikkeelle otollisemmaksi (esim. kaukojen treenaus häsläävän koiran kanssa, saadaan koira keskittymään tämän avulla ennen harjoitusta tai tarvittaessa harjoituksen välissäkin voidaan tehdä tätä)

KOIRA MENEE MAKUUASENNOSSA LONKKALEVOLLE
- käske koira maahan
- käytä käänteistä houkuttelua koiran kuonon edessä
- töni koiraa
- vapauta koira namille, jos pysyy tönimisestä huolimatta aloillaan

TASSUJEN LIIKUTTAMINEN LIIKKEESTÄ SEISOMISEN YHTEYDESSÄ
- käske koiran pysähtyä
- käytä käänteistä houkuttelua koiran kuonon edessä (ts. kasvata kiusausta astua eteenpäin)
- huomauta ystävällisesti jos koira ottaa askeleen eteenpäin
- Kasvattaa koiran suoritusvarmuutta ja vahvistaa koiran paikallaan pysymistä: jos koira pystyy edessään olevasta namista huolimatta seisomaan aloillaan, on ilman houkuttelevaa namia seisominen helppo juttu

MERKKI
- Kasvata merkin arvoa, aloita merkin sisältävän liikkeiden treenaus tekemällä merkki tosi vahvaksi
- esim. kosketusalusta 1m merkin taakse, koira juoksee alustalle, rauhallinen kehu, palkka taakse

RUUTU
- Maria opettaa koiran tarjoamaan ruudun paikkaa ruudun takareunan päällä (mieti mieti kannattaako... :))
--- Opetetaan koiralle hyvä stoppi (esim. niin, että koira lähetään juoksemaan poispäin, esim. kiertoon, ja heitetään vinkupallo kovaa maata vasten samalla stoppi-käsky sanoen -- koiralle nopea reaktio)
--- Testaa osaaminen: Pysäytä koira 2krt ruudun etureunalle, 3. kerralla ole hiljaa jolloin koiran pitäisi tarjota ruudun takareunaa. Jos koira jää etureunalle, sano oho ja vie se oikeaan kohtaan / käy näyttämässä oikea kohta
- ongelma: koira kyylää ruudulle, rikotaan kaavaa: lelut sivuille ja taakse. Väliin vapauta sivulla olevaan leluun, välillä takana olevaan leluun, välillä ruutuun. Koiran opittava kuuntelemaan. Kiva harjoitus :)

NOUTOKAPULAN LUOVUTUS PURESKELEMATTA
- opetetaan koiralle millaista puruotetta siltä toivotaan:
- tätä voi ja alkuun kannattaa treenata leluilla mutta myös muilla esineillä :)
- koira seisomis/istumisasentoon
- anna koiralle noutokapula, vedä molemmistä päistä kiinni pitäen varovasti poispäin. Koiran pitäisi purra tiukemmin kiinni kapulaan ja pitää vastaan, mutta ei saisi alkaa vetoleikkiin. Kun koira puree vakaasti ja pitää vastaan, naksautus/merkkisana ja koira saa palkan. Naksutin ja palkka ovat kädessäsi treenin aikana.
- Jos koira puree/ottaa kapulan liian syvälle suuhun/menettää otteen --- oho! --- ota kapula pois koiralta (tarvittaessa väännä suu auki ja ota kapula pois) --- koira menettää mahdollisuuden palkkaan --- pieni tauko --- uusi yritys
- kun alkaa sujua, vaikeuta harjoitusta:
1) vedä --- päästä sekunniksi (kasvata aikaa) --- vedä --- naksautus/merkkisana --- palkkaa
2) koira nostaa noutokapulan maasta
3) nosta koiran virettä leikittämällä sitä ennen vetoharjoitusta tai lähettämällä se esim. putkeen/kiertoon ja siitä noutokapulalle

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti